субота, 7 лютого 2015 р.

Урок 8

Тема. Відмінювання порядкових числівників
Мета: вчити відмінювати порядкові числівники, ознайомити з правильним вживанням числівника на позначення дат (зокрема і знаменних), а також із правописом порядкових числівників, що закінчують­ся на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний; розвивати в учнів правописні навички, логічне мис­лення; виховувати старанність та кмітливість.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Прислів'я
Хід уроку
Актуалiзацiя мотивацiйних резервів учнiв з теми.
-         Які числівники називаються кількісними, а які порядковими?
Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Дослідження-спостереження.
Провідміняйте прикметники степовий, осінній, а також порядкові числівники перший, одинадцятий. Які особливості відмінювання цих слів?
Висновок: порядкові числівники, крім числівника третій,  відмінюються так само, як і прикметники твердої або м’якої груп.
-       Як ви думаєте, чому?
-     У складних порядкових числівниках відміню­ється лише останнє слово (п'ятдесят дев'ятому).
Н.
другий
триста вісімдесят другий
Р.
другого
триста вісімдесят другого
Д.
другому
триста вісімдесят другому
З.
другий
триста вісімдесят другий
О.
другим
триста вісімдесят другим
М.
(на) другому
(на) триста вісімдесят другому
Слово вчителя.
Порядкові числівники на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний пишемо одним словом: двохсотий, п'ятитисячний, тримільйонний.
Такі порядкові числівники не можна плутати з однозвучними складними прикметниками: п'ятиповерховий.
Творча робота.
Утворіть від поданих кількісних числівників по­рядкові.
Один, сто, мільйон, п 'ятдесят два, двісті двадцять п'ять, тисяча шістсот, вісімдесят сім.
Диктант із завданням.
Утворіть складні слова, частиною яких є числівники. Поясніть їх правопис.
Зразок: 20 днів — двадцятиденний. 90 кілограмів, 30 діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільяр­дів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.
Вчитель називає числівники з іменниками, учні записують уже утворені порядкові числівники.
Уведіть один-два утворені числівники в речення.
Інтелектуальна розминка.
Пригадайте прислів'я, приказки або загадки, які містять:
1)Кількісні числівники.
Сім п 'ятниць на тиждень.
Без п 'яти хвилин хто.
Сім потів зійде.
2)Порядкові числівники.
Грати першу скрипку.            . .,
Як собаці п 'ята нога.
П'яте колесо до воза.
3)Збірні числівники.
Двоє третього не чекають.
Двоє братів через дорогу живуть, а один одного не бачать.
Один із сошкою, а семеро з ложкою.
Індивідуальне завдання.
Напишіть словами дату народження кожного члена своєї сім’ї, визначте відмінок порядкових числівників.
Пояснювальний диктант.
Запишіть поданий текст, поясніть правопис порядкових числівників із закінченням –тисячний.
Навесні тисяча шістсот двадцять першого року султан Осман Другий зібрав чотирьохтисячне військо і вирушив до Молдавії. Польському урядові вдалося зібрати тільки тридцятидвохтисячне військо. Потрапивши в скрутне становище, він звернувся до запорізьких козаків. Влітку тисяча шістсот двадцять першого року сорокатисячне козацьке військо рушило в Молдавію.
(Кн. «Як козаки воювали»)
«Культура мови».
Відредагуйте речення, виправте помилки.
 Сашко заплатив троє гривнів.
Марійка заплатила за два букета.
У магазині він придбав двоє капустин, а в кіоску ще докупив чотири баклажана.
Три п’ятих пирога залишилося на тарілці.
Сто семидесяти восьми особам надали путівки.
До шістсот відсотків подорожчають деякі товари.
Морфологічний розбір числівника.
Тринадцятий — числ., порядк., ч.р., оди., Н.в.

Підсумок уроку
Чого навчились на уроці?
Що слід пам'ятати про відмінювання складе­них порядкових числівників?
Як пишуться числівники на -тисячний?

Домашнє завдання.

Виписати прислів’я, приказки, загадки, до складу яких входили би порядкові числівники.

Немає коментарів:

Дописати коментар