субота, 7 лютого 2015 р.

Урок 4

Тема. Прості, складні та складені числівники. Творення числівників
Мета: поглибити знання про числівник як частину мови; ознайомити учнів із особливостями поділу числівників на групи, способами творення числівників; виробляти орфоепічні навички (наголошення числівників); збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку
Актуалiзацiя мотивацiйних резервiв учнiв з теми.
Перевiрка домашнього завдання.
Опитування по темі.
- Яку частину мови називають числівником?
- Що означає числівник?
- На які розряди поділяються числівники?
- На які розряди поділяються кількісні числівники?
- Як утворюються збірні числівники?
- З якими іменниками вони узгоджуються?
- Подібно до якої частини мови змінюються порядкові числівники?
Робота біля дошки.
Розберіть речення синтаксично, знайдіть числівники, вкажіть розряд.
Мій перший вірш написаний в окопі (Ліна Костенко)
Два на два – чотири.
Засідання розпочалося о десятій годині.

Самостійна робота (виконується на аркушах паперу, щоб учитель міг зібрати їх для перевірки).
1.       Запишіть кількісні числівники за розрядами.
Власне-кількісні
Дробові
Збірні
Неозначено-кількісні




Семеро, десятеро, дев'ять, стонадцять, п'ять цілих три десятих, чотири сьомих, чимало, багато, кільканадцять, семеро, п'ятнадцятеро, три четвертих, восьмеро, тридцять гри, шістдесят вісім, одинадцятеро, дев'ять цілих три десятих.
2.      Запишіть словосполучення, узгоджуючи збірний числівник з іменником.
Два + товариш, вісім + качка, десять + фазан, п'ять + знайомий, три + депутат, дев'яносто + студент, три + інженер.

Ознайомлення учнiв з темою, метою i завданнями уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Розвязання проблемної ситуації.
Порівняйте числівники в трьох колонках, доведіть, що вони мають різну будову.
п’ять                   п’ятсот                         сто сорок п’ять
дев’ятий            дев’ятсотий                  дев’ятсот сорок перший                  
Пояснення вчителя.
За будовою числівники поділяють на прості, складні та складені.
 Прості мають один корінь: два, п'ять, десятеро, сорок, сто;
•    складні утворені поєднанням двох коренів: п'ятдесят, шістдесят, вісімдесят, дев'яносто, двісті;
•    складені утворені з двох і більше простих і складних числівнників: сорок три, двадцять вісім, сто п'ятдесят три, сімсот шістдесят чотири тисячі, три четверті.

Робота з підручником. Опрацюйте теоретичний матеріал
«Культура мови». Запишіть фразеологізми та їхнє тлумачення. Запам'ятайте їх. Складіть із ними речення. Визначте  розряд числівників.
Бити в одну точку постійно спрямовувати свої зусилля, увагу, дії на здійснення певної мети;
міряти однією міркою оцінювати, характеризувати кого-, що-небудь однаково, без урахування індивідуальних особливостей; вважати однаковими;
грати першу скрипку бути головним у якій-небудь справі;
у перших лавах серед найкращих, найактивніших; попереду.
Лінгвістична гра «Хто швидше». Утворіть числівники, запишіть їх.
П'ять + сто, шість + десять, вісім + сто, два + сто, тридцять + три, сто + чотири, три + десять, тисяча + шістдесят.
Вибірковий диктант. З тексту випишіть речення з числівни­ками. Визначте їх розряд за значенням та будовою.
Версаль — це знаменитий палац, побудований поряд із Парижем у містечку, яке також називається Версаль.
Будівництво Версаля розпочали за часів Людовіка XIV в 1661 ро­ці. Тоді сподівалися, що Версаль стане ще одним «літнім будинком» для короля та його почту. Проте завдяки майстерності кращих архі­текторів, скульпторів і садівників створили палац, про який могли тільки мріяти монархи всього світу.
Сам палац завдовжки понад 800 м побудований з рожевого й кремового каменю. Усередині палацу — сотні пишно оздоблених за­лів і розкішних віталень. Найзнаменитіший серед них — Дзеркаль­ний зал, прикрашений картинами й 483 величезними дзеркалами. Людовик XIV витратив на створення Версаля багато грошей. Не­ймовірна розкіш палацу стала однією з причин революції, що спалахнула у Франції століття по тому. У наші дні Версальський палац пере-творено на музей, куди приїздять туристи з усього світу (З енциклопедії).
Творче завдання. Складіть діалог із товаришем на тему шкільного життя, використовуючи вивчені на уроці фразеологізми з числівниками.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання. Виконати одну із вправ з підручника (на вибір вчителя)

Немає коментарів:

Дописати коментар