субота, 7 лютого 2015 р.

Урок 9

Тема. Творення і правопис складноскорочених слів. Написання складних слів разом, окремо і через дефіс
Мета уроку: поглибити знання учнів про складні слова, особливос­ті їх творення;  про способи словотворення в українській мові; виробити навички правильного напи­сання та вимови складних слів; формувати вміння, пов'язані із творенням складним слів, доречністю їхнього вживання в мові; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та письмову мову учнів; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.


Хід уроку

Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Опитування.
-    Які слова називаємо складними?
-    Як поєднуються частини складних слів?
-    У яких випадках ми пишемо сполучні голосні о, е, є?
-    Чи можна слова з пів- назвати складними? Чому?

Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
Засвоєння нового матеріалу. Виконання системи завдань.

Пояснення вчителя.
1.     Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то вони пишуться з великої літери: Херсоноблгаз, Укрдніпроенерго.
2.     Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться з маленької літери, наприклад: медколедж, завгосп, начсклад, зоопарк.
3.     Складноскорочені слова,утворені з початкових букв, пишуться великими літерами: ООН (Організація Об’єднаних Націй).
4.     Скорочення змішаної форми (сполучення абревіатури з усіченою частино слова) пишеться разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово: санбат.
5.    Разом пишуться складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднання скорочень та повних слів (медінститут).
Робота з підручником.
Опрацюйте теоретичний матеріал.
Робота зі словником.
В «Орфографічному словнику» знайдіть по два приклади на кожне з наведених у таблиці правил.
Запишіть ці слова.

Розподільний диктант.
Запишіть слова, розподіливши їх на два стовпчики:

Складні слова
Складноскорочені слова





Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбо­вець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада.

Завдання на розвиток лінгвістичного мислення.
На дошці записано слова. Перепишіть їх. Поясніть їхнє значення. Скажіть, як вони утворені. Зверніть увагу на їхнє написання.
Водограй, водогін, водолаз, водомір; вогненебезпечний, вогне­тривкий, вогненно-червоний; молочнопромисловий, молочно-білий, молочнокислий; правопорушник, правосуддя, правопис.

Словниковий диктант. Запишіть слова.
Лисичка-сестричка, вовчик-братик, пів-Азії, пів'їдальні, напів­сон, о пів на п'яту, пів-Голландії, півогірка, півобніжка, напівоберт, авіаконструктор, екс-міністр, віце-президент, мегазірка, термоізо­ляція, півстоліття, півгодини, генерал-лейтенант, радіозв'язок, автофорум, аудіосистема, міні-спідниця, телереклама, лісостеп, сільськогосподарський, сімдесятирічний, блідо-блакитний, бла­китноокий, народно-визвольний, народногосподарський, східно­український, лівобережний, жовтогарячий, військовополонений, науково-теоретичний.

Рубрика «Культура мови».
Запишіть наведені нижче слова. Поясніть їхнє значення. З'ясуйте спосіб їх творення.
Жовтобрюх-жовтобрюха, листопадний — листопадовий, одного­лосий — одноголосний, однокореневий — спільнокореневий.
Довідка для вчителя.
Жовтобрюх — неотруйна змія з жовтим черевом; жовтобрюха -маленька пташка з жовтим черевцем.
Листопадний — що стосується опадання листя (листопадний сезон); листопадовий — що стосується назви місяця (листопадове сонце).
Одноголосий — який виконується в один голос (одноголосий спів); одноголосний — одностайно схвалений (одноголосна думка).
Однокореневий — спільнокореневий (синоніми) — слова, що мають спільний корінь та, відповідно, подібне значення.

Вибірковий диктант.
З тексту випишіть тільки складні сло­ва. Поясніть їх правопис.

ЯК ЗАЄЦЬ ВЕДМЕДЯ ОБДУРИВ
Українська народна казка
Підвів якось заєць ведмедя до криниці та й каже:
Велика-превелика твоя сила! Он твій ворог як тільки поба­чив, що ти наближаєшся, відразу сховався-замаскувався у своєму замку.
Де він? Де він? — голосно-преголосно крикнув ведмідь, огляда­ючись навкруги. Проте навкруги нікого не було.
Ходи сюди і заглянь ось тут! — тихо-тихо мовив заєць і під­вів ведмедя до криниці.
Глянув ведмідь униз — аж там справді ведмідь.
Бачиш свого ворога, — мовив куцохвостий, — як позирає-виглядає зі свого укріплення?
Я не я буду, коли звідти косолапого не дістану! — мовив вед­мідь і як рикне-прикрикне з усього ведмежого горла у криницю!
З криниці відбився його голос удвічі сильніше, мов з величезної труби!
То так? — проревів ведмідь. — Ти мені ще загрожуєш? Чекай, я тобі покажу!
Та за цим словом ведмідь бабах до криниці та й там потонув. А заєць скочив щодуху до звірів і розповів їм, як він змудрував ведмедя і звільнив їх усіх від нещастя-недолі.

Рубрика «Культура  мови». Слово учителя.
У носіїв мови, як правило, не виникає труднощів із узгодженням слів за їхньою родовою характеристикою. Проте такі труднощі виникають, коли треба узгодити складне слово. У складних іменниках рід визначається словом, що має більш загальне значення (як правило, це слово є першим у парі поєднуваних слів).

Завдання для самоперевірки.
Розкрийте дужки, запишіть словосполучення.
 (Великий) бібліотека-музей, (м'який) зліт-посадка, (напружений) матч-турнір, (освічений) інженер-технолог, (щорічний) виставка-ярмарок, (яскравий) диван-ліжко.

Пояснювальний диктант.
Запишіть слова. Поясніть, що вони означають. З трьома з них складіть речення. Якими членами речення є складноскорочені слова?
Академмістечко, дитсадок, спецкор, ЖЕК, держфонд, лісгосп, ЦВК, Кабмін, ВР України, НАН України, начмед, профспілка.

Навчальний диктант із граматичним завданням. Запишіть вірш Л. Костенко. Зробіть синтаксичний розбір першого та остан­нього речень. У третьому реченні всі самостійні частини мови роз­беріть за будовою.

Дощ полив
Дощ полив, і день такий полив'яний.
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок старесенький, кропив'яний
блискавки визбирує в траві.

Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви і порожній шлях...
Ген корів розсипана квасолька
Доганяє хмари у полях.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.
Повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольної роботи. Дібрати до кожного правила правопису складних та складноскорочених слів 2-3 приклади.






Немає коментарів:

Дописати коментар