субота, 7 лютого 2015 р.

Урок 7

Тема. Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників. Творення числівників
Мета: формувати в учнів уміння відмінювати дробові та збірні числівники; удосконалювати навички знаходити в числівниках вивчені орфограми, правильно писати слова з вивченими орфограмами; відпрацьовувати вміння учнів працювати з підручником, розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до скарбів усної народної творчості.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 Хід уроку

Актуалiзацiя мотивацiйних резервів учнів з теми.
Бесіда.
-         Як відмінюються кількісні числівники, що позначають десятки?
-         Як відмінюються кількісні числівники, що позначають сотні?
Робота біля дошки.
Запишіть числа словами, поставте їх в О.в: 454, 205, 170, 31, 25.
Для слабших учнів: 45,78,64,12,4.
Виконання індивідуальних завдань.

Проблемне запитання.
1)Прочитайте вголос арифметичні дії. Чи відчу­ваєте ви труднощі у вимові? Поміркуйте, у зв’язку з чим це відбувається.
До 127 + 83; 734 + 16; 978 + 26; 12,5 + 8; 362 + 21; 493 + 99; 1975 + 18; 1607 + 19.

Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Робота з підручником. Опрацюйте теоретичний матеріал. Дайте відповіді на питання, за потреби користуючись підручником.
-         За яким принципом відмінюються дробові числівники?
-         Як відмінюються збірні числівники?

Дослідження-спостереження.
   Передані цифрами числа запишіть словами.
2/3 кілометра, 0,14 гектара, 0,58 центнера, 0,25 тонни, 1,5 кілограма, 1,5 ложки.
Визначте відмінки іменників при дробових числівниках.

 Вибірковий диктант.
Випишіть  числівник півтора разом із залежним від нього іменником, визначіть відмінок цього іменника).
Протягом останніх п’ятдесяти років рівень світового океану піднімається із середньою швидкістю півтора міліметра за рік. Маса айсбергів, що відокремлюються від льодовиків Антарктиди, становить півтора трильйона тонн (3 підручника). Турецька сторожа зазвичай не помічала запорожців, бо козацькі чайки лише на півтора метра висту­пали над водою (В. Богаєвський). Інспектор сказав: «Розв’яжи задачу! Десяток оселедців коштує шістдесят копійок, а нєкто купив півтора оселедця. Скільки він заплатив?»  Кузьма скинув погляд на інспектора й мовив: «Такого не може бути. Півтора оселедця ніхто не продасть. Або купуй одного, або вже пару…» (За Оленою Пчілкою).

Завдання з розвитку лінгвістичного мислення.
Прочитайте записаний на дошці текст. Знайдіть числівники, випишіть їх. Вка­жіть розряд, розберіть ці слова за будовою.
Ми скривилися. Ми це знали. Але нам не хотілося думати про це. І хто вигадав оті екзамени! Та ще навесні, коли повітря пахне футбо­лом і цурками-палками, коли пташки галасують, як баби на базарі, і ко­ли так сонячно й тепло, що ми з Явою вже тричі купалися. Як добре було ще торік у четвертому класі! Жодних тобі екзаменів. Краще було б і не переходити в п’ятий. Ніколи в житті ми з Явою ще не складали іспитів. Це було вперше. І хоч ми костричимось і кажемо: «Наплювать!», але кожному з нас при згадці про екзамени тенькає в животі.  Краще двадцять «метрів» засипати, ніж один екзамен        (В. Нестайко).

Слово вчителя.
Як ви пам’ятаєте, за будовою  розрізняють
- прості;
- складні;
- складені числівники.
Відповідно, спосіб творення ми розглядатимемо з огляду на будову числівника. Розгляньмо таблицю.


Прості
Складні
Складені
є похідною основою при творенні числівників та інших частин мови (один, три)
шляхом осново складання (п’ятдесят, п’ятсот, п’ятисотий)
складаються з кількох слів (сто сімдесят три)
порядкові  шляхом змінення  основи (перший)


порядкові за допомогою суфікса  –ов(ий) (сороковий)



Ігрова хвилинка.
Відгадайте загадки. Назвіть у них числівники. Визначте спосіб їх творення.
1) Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Павук.)
2)  Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. (Капуста.)
3) Плету хлівець на четверо овець. (Рукавичка.)
4)Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник.)
5)Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів. (Мурашки.)

Підсумок уроку.
Завдання-тест.
Знайдіть зайве слово. Поясніть свій вибір.
Перший, четверо, п’ятий, дванадцятий.
Сто четвертий, двісті сорок, п’ятнадцять, триста дванадцять.
Семеро, двадцятеро, шестеро, чотири сьомих.
Сорок, тридцять, шістдесят, вісімдесят.

Домашнє завдання.
Від поданих числівників утворіть усі можливі групи числівників, а також інші частини мови.

Сто, чотири, шість, одинадцять, три.

Немає коментарів:

Дописати коментар